Ponnyakuten, jag är med!

Ikväll kan ni troligtvis se mig på Tv. Jag var med på ponnyakuten castingen, så ni kanske får en liten skymt av mig på tv kl 19.15 ikväll. Tänkte förresten skriva lite om när jag var med, minnet jagh ra är som en guldfisks men men ;)
 
Jag åkte dit med Prins Cimbus, ett 5 årigt russ. Vårat problem var (Är fortfarande, eftersom att vi inte fick vara med) att Cimbus bits och är allmänt jobbig. När vi kom dit träffade vi på Både Nicole och Bella från Ponnyakuten. Vi pratade lite och sen tejpade de över några märken jag hade på mina kläder och sådär. Sen fick vi vänta lite grann och kolla på några andras problem och sådär. 
 
Tillslut kom film teamet fram och satte på mickar och massa grejer och även de pratade med oss.
Efter någon minut kom Tobbe och han ville också prata lite, dock var filmkameran på nu. Sen gick vi upp mot ett stall, både Lena och jag ledde Cimbus, på varsin sida. I stallet skulle vi borsta och göra iordning Cimbus. Han var helt galen, sparkades och bets MASSOR, han var mycket värre än vanligt. Jag visste inte om det var ett gott eller ont tecken, men hoppades på bra. Dessvärre ville inte Tobbe se mer än i 5 min.. Haha. 
 
Sen blev jag skickad till at bli intervjuad bakom ridhuset. Jag fick sätta mig på en pall och det var en kille där som filmade mig samtidigt som han frågade massa grejer, tex vilka mina starka VS svaga sidor var och hur länge jag ridit och sånt. Han sa att jag var väldigt rolig att prata med och det tog jag som ett gott tecken ;)
 
Några veckor senare fick jag ett tråkigt besked om att jag inte fick vara med, kommer ihåg att jag blev helt förstörd. Jag tror att Cimbus och mitt problem var försvårt för att lösas på 2 veckor och att det var därför vi inte fick vara med, men jag vet inte. Vi hade iaf verkligen behövd det då vårat problem fortfarande inte är löst... :/

Kommentarer
Postat av: moa

Jag sökte men kom inte med på castingen :/ Men hoppas erat problem blir löst i framtiden :)

2013-01-13 @ 13:32:30
URL: http://moastyle.blogg.se
Postat av: Emily

Jag såg dig ;)

2013-01-13 @ 19:18:19
URL: http://emilycarlssons.blogg.se
Postat av: Lina T

Nu har jag veckans blogg ute på bloggen! Anmäl dig gärna till tävlingen. Kram

http://tholanders.blogg.se/2013/january/veckans-blogg.html#comment

2013-01-13 @ 21:30:25
URL: http://tholanders.blogg.se
Postat av: Jane <33

Har du provat att smälla till honom lite granna på mullen typ? ;)

2013-01-14 @ 12:14:53
URL: http://ccanter.blogg.se
Postat av: Noomie Sundell

Vad händer om man säger till honom på skarpen då? Gör mycket ledarskapsövningar också!
Jag kan länka till ett inlägg om hur hästar i flock funkar om du vill?(:

2013-01-14 @ 12:18:44
URL: http://lexx.blogg.se
Postat av: bella

tycker du ska fråga en kunnig person eller en "vanlig" tränare hur du kan lösa ditt problem. du måste visa vem som bestämmer! annars kan det bli riktigt farligt...

2013-01-14 @ 12:26:30
Postat av: Evelina Blomqvist

jag såg er :D

2013-01-14 @ 12:39:15
URL: http://epicevelina.blogg.se/
Postat av: a s s l a t j e j e r n a

Usch jag såg det på tv;n och blev verkligen irriterad haha. Har inte hästen ont så är den verkligen ouppfostrad!

Har ni kollat upp den så den inte har ont? Har du fått tips på hur du ska göra för att kunna säga ifrån på ett bra sätt? Lycka till iallafall :)

2013-01-14 @ 13:11:21
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Sabina

Jag skulle hellre ta med ett sånt problem som aldrig varit med i ponnyakuten. Dom tar juh alltid med t.ex. svårlastade hästar, svårfångade, hästar som bara går sin egna lilla väg osv. Som redan varit med i dom 3 andra ponnyakuten säsongerna.
Om du förstår hur jag menar?

2013-01-14 @ 14:07:08
URL: http://smebacksflikka.blogg.se
Postat av: Esther

Du borde kommit med! Det har ju aldrig varit en häst som bits med där. :P <3

2013-01-14 @ 15:33:18
URL: http://estherjarvling.blogg.se
Postat av: Emily

Hej, just nu kan du tävla om att bli veckans blogg och bli presenterad framför mina ungefärliga 150 läsare! http://emilycarlssons.blogg.se

2013-01-14 @ 16:10:00
URL: http://emilycarlssons.blogg.se
Postat av: Ida

Tyckte du skulle kommit jag :)

2013-01-14 @ 16:14:05
URL: http://idawoxliiin.blogg.se
Postat av: Ellinor

Hade exakt samma problem som dig med en häst och löste problemet ganska enkelt genom att varje gång han försökte bita så smällde jag till honom lite på mulen. Eller snärtade till kan man säga (du vet när man t.ex lägger något på tummen och skjuter iväg detta med pekfingret). Må låta lite hemskt men man behöver inte ta i så mkt. Hästar tkr oftast detta är lite obehagligt och om lär sig till slut att bitandet hänger ihop med smällen (precis som bra prestation leder till godis). Vet att folk tkr man slår hästarna genom denna metod men det är inte värre än sporrar och spö. Om du testar kommer du nog märka resultat ganska snabbt (för mig la min häst av helt på ca två veckor). Lycka till :)

2013-01-14 @ 16:14:16
Postat av: Ellen

Jag såg inte avsnittet förns nu, men gud vad jobbigt det måste haft varit! :O

Kramar Ellen

2013-01-14 @ 16:14:31
URL: http://www.allakramartilldig.blogg.se
Postat av: kajsa

bra skrivet

2013-01-14 @ 16:21:55
Postat av: Anonym

bra skrivet

2013-01-14 @ 16:22:23
Postat av: Emma

Åh, hade skrivit en sååååå lång kommentar om hur du skulle gå tillväga för att lösa problemet, men så försvann den bara :( orkar verkligen inte sitta 30 min till och försöka skriva nått :/ Men om du är intresserad så kan du mejla mig på [email protected] ;) det känns lite mer värt om man vet att du är intresserad ;) Riktigt surt :/ Den försvann när jag skulle skicka den och jag hade lagt ner sjukt mkt tid på den :/<3

Svar: Åh synd, jag är verkligen intresserad av att höra din lösning på problemet, så du får gärna skriva om din kommentar om du ser det här svaret ;)
Jonna Pettersson

2013-01-14 @ 16:25:17
URL: http://www.foto.devote.se
Postat av: Tuuli Elmgren

Blev också intervjuad på castingen! Han sa att jag var rolig att prata med till mig också ;p Jag fick vara med i själva PA men då blev min ponny halt så jag kunde inte åka :(

Svar: Fy vad trist! Gud vad ledsen jag hade blivit! :(
Jonna Pettersson

2013-01-14 @ 17:22:17
URL: http://tuulielmgren.blogg.se/
Postat av: Alva

Hej! Tråkigt att du inte kom med...jag såg på ponnyakuten på din lilla busiga ponny ;) Skulle varit roligt att se er i Sässong 4!
Kika jättegärna in på min blogg om du vill & lämna en kommentar eller två! :)

Svar: Ja det var synd att jag inte kom med :/
Jonna Pettersson

2013-01-14 @ 17:22:47
URL: http://alvac.webblogg.se
Postat av: Agnes

Jag sökte förra året och fick komma på casting! Dock fick ja inte heller komma med på själva lägret :( Men är med på introt detta året iaf haha :D

2013-01-14 @ 18:11:41
URL: http://aagneshansson.blogg.se
Postat av: Annika

Jag tyckte att du hade det ända "riktiga" problemet i detta avsnitt. Alla andra var ju konstiga, t.ex. hon som inte kunde sitta i traven och hon rycker i munnen då hon blir arg O.o

Jag tycker faktiskt du skulle ha fått komma medi PA, många har ju problem med nafsande och sparkande hästar.

Svar: Haha tack, ja vissa var lite konstiga! ;)
Jonna Pettersson

2013-01-14 @ 18:42:17
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Amanda Josefsson

Håller med ovan, du har inte testat att verkligen säga till honom på skarpen? Kanske till och med varna honom med ett spö, för så som han betedde sig var inte okej... Hoppas det löser sig! Jättesöt ponny.

Svar: Jo vi har försökt, men vi fortsätter och det går frammåt! Tack :)
Jonna Pettersson

2013-01-14 @ 18:50:35
URL: http://mandie.nu
Postat av: Emma

Har du någon mejl så kan jag mejla dig och skriva svaret? Det blir lite lättarer än att gå in här 1000 ggr ;) det tar många ord att förklara xD hehe ;)<3

Svar: Jag vet inte om det står här på bloggen någonstans, jag tror det.. Men den är iaf [email protected] :)
Jonna Pettersson

2013-01-14 @ 19:36:57
URL: http://www.foto.devote.se
Postat av: Clara

Hade själv en ponny som bets och hade sig, var lika gammal och påminnde ganska mycket om din.
Dock räckte det inte bara med att min ponny bets, utan han sparkade, stegrade, och försökte döda allt i sin närhet. Vet inte hur många gånger jag har fått hovar i huvudet av honom.
Jag tänkte också söka in till Ponnyakuten, hade skrivit klart mitt brev och allting.. Men sen så tog jag hjälp av en bekant till oss som jobbar med att köra hästlastbil så har mycket erfarenhet av jobbiga hästar.

Så jag tänkte ge dig ett tips på hur du ska lösa det, för det är verkligen inte kul när dom håller på och hugger efter en det vet jag.

Det enda sättet att få det är sluta, det tydligt visa att det är DU som bestämmer.
Jag vet att det är antagligen många som sagt det förut, men det är det enda sättet.

Han biter mot dig för du är underlägsnare än han.
Det är så hästar visar sin dominans.
Han är ledaren och du är bara någon som är där och ger mat och tar hand om honom.
Och så ska det inte vara, för du ska vara hans ledare och han ska respektera dig.

Om du ställer dig framför han och pekar med fingert så SKA han backa, fick jag lära mig på min häst.
Och efter jävligt många försök och bitmärken så fungerade det faktiskt.
Han backade så fort jag tog upp fingert.


Men "bitningen" gick inte bort för det så jag fick bokstavligen BITA tillbaka honom på mulen och röt åt han, sen bad han backa 10steg.
Och efter det så räckte det att jag bara kollade på han när han försökte att bita mig så slutade han.

Ett annat tips (som är lite svårt att förklara, men jag kan försöka ) det är när du är ute och går med honom till hagen eller någonstans är att du ska ALLTID ha ledträns och hålla ganska långt in på grimskaftet med ena handen och sen hålla resten av grimskaftet löst med andre handen, som en cowboy.
Och när han försöker bita dig, så "snärtar" du honom på mulen med grimskaftet, det fungerade bra på min häst iallafall när vi var utanför stallet.


Det låter hårt, men han kommer lära sig tillslut då.
Du får inte ge upp, det tog mig ett halvår och sen var det helt borta, hoppats du löser det! :)

Svar: Tack så jätte mycket för tipset, jag ska absolut testa! Ja det är hårt, men det måste vara så. För jag vet att det inte går att mesa! Tack! :)
Jonna Pettersson

2013-01-14 @ 20:12:10
URL: http://www.claraask.blogg.se
Postat av: Alva

Hej! Jätte synd att du inte kom med, min häst är verkligen som din, verkligen! Hade också behövt hjälp, så blev jätte glad när du var med, men nu jätte ledsen :( men jag önskar dig så jätte lycka till med din ponny, hoppas det löser sig. Du vet nu att det finns fler som din lilla polle, du är inte ensam, jag har en exakt lika dan.
Lycka till!!
Kram så mycket ❤

Svar: Åh vad synd :( Vi får helt enkelt kämpa tillsammans<3 Lycka till du också :)
Jonna Pettersson

2013-01-14 @ 20:18:04
URL: http://keimostanja.blogg.se
Postat av: Alice

Synd att ni inte kom med ni hade ett problem som var ett riktigt problem inte ett sånt problem som man lika gärna kunde löst för en tränare. Var lite besviken på vissa problem och då var det kul att se att några hade riktiga problem. Men hoppas ni löser problemet i framtiden! Lycka till :)

2013-01-14 @ 20:42:10
URL: http://ahorselover.bloggplatsen.se
Postat av: jonna

men det såg ut som han bara håll på att unghäst bitas lite han är ju endå en unghäst (;
han gjör det kanske bara för att skojja lite och små bitas. unghästar brukar hålla på så.

Svar: Tyvärr så tror jag inte det.. Han håller fortfarande på och hos förra ägaren var han så ouppfostrad att han sprang över en när man kom i hagen och han jagade barnen.
Jonna Pettersson

2013-01-14 @ 20:45:09
Postat av: Emma

Skickar ett mejl senare ikväll ;)

2013-01-14 @ 21:11:20
URL: http://www.foto.devote.se
Postat av: Elinor

Gör mycket ledarskapsövningar, lär honom att hålla sig i sin "zon" och låt honom inte komma i din "zon" utan att du tillåter. Varje gång han är i din zon (zon=för nära inpå, ha tydliga gränser) utan att han får be han backa så fort han försöker. Backa = lägre i rang. Om han biter i grimskaftet, jo men visst stoppa in hela i munnen så får han se hur kul det är att bita på det...för det var ju kul right ;)?
Ta hjälp av vuxen om han drar iväg eller lyssnar dåligt, traggla "stanna, skritta, stanna, backa, trava, stanna, skritta osv" varje gång han biter eller går på dig - backe/flytta honom. MYCKET markarbete även de simplaste ledövningar är bra för en dominant och envis ponny. Lär honom ett trick att distrahera honom med, sänka nacken, backa för handkommando eller liknande! Brukar hjälpa massor :)

Tror inte det kommer hjälpa att slå till honom varje gång, då får han bara ytligare en anledning till att bita tillbaka. Bli vän med honom istället, träna från marken! Hör gärna av dig på hotmail så kan jag ge dig mer tips och övningar..bättre beskrivningar också för den delen hehe ;)

Svar: Tack så jätte mycket för tipset, ni är så snälla allihopa<3 :)
Jonna Pettersson

2013-01-14 @ 21:47:07
Postat av: Cornelia

Herregud, säg till ponnyn på skarpen en gång istället för många små gånger. Se till att han verkligen förstår att han inte får bitas/sparkas. Är han sur så är det skitsamma, bara inte han bits och har RESPEKT för dig. Det är DU som bestämmer, eller hur? Gör övningar så att han skapar tillit till dig och känner sig trygg med dig. Borsta ofta och länge, i boxen och inte i stallgången. Han kan äta om han blir rastlös.

2013-01-15 @ 22:47:23
URL: http://clundell.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0