Vad gör vi med våra hästar?

Som några av er kanske redan vet gick inte den här D - ponnyn igenom heller. 3 D-ponnyn som inte går igenom. Jag har börja tycka det känns hopplöst, men det är ingentligen inte mej detär mest synd om! Jag har börjat tänka på hur många hästar som iégentligen går runt och har ont? Vad gör vi med våra hästar. Jag har läst att det bara är 8 av 10 hästar som går igenom en besiktning. Fattar ni vad hemskt? Tänk vad många hästar som går runt och har ont, men ändå ställer upp och låter oss fortsätta rida. 
 
Jag undrar hur många utav alla tävlingsponnysar som skulle gå igenom en veterinärbesiktning utan anmärkning? Går din häst igenom? Går min häst igenom? Det är otroligt viktigt att man rider sin häst på rätt sätt. Varierad ridning, välplanerad. Dressyr blandat med hoppning och en hel del uteritter och vila. Hästen ska inte gå på för mycket gräs, inte för lite gräs. Hästen ska inte ridas för hårt och för mycket, men inte för lite. Alla hästar är olika och ingen går heller att rida precis som en annan. En häst ska vara byggd på ett visst sätt för att klara en viss sak och byggd på ett annat sätt för att klara en annan sak. Den måste vara rätt musklad för att inte dra på sig skador. Man måste rida dom i rätt form för att hästen inte ska få såkallade "kissing spines".. Shit vilken svår sport vi håller på med! Allt måste göras på rätt sätt.
 
Var rädda om era hästar!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0