Åsiktsinlägg - Bett

Jag tycker att man ka rida på det bettet som behövs MEN man måste klara av det. 
 
HACKAMORE
Själv rider jag Darragh på hackamore, ganska starkt, dock ligger det mot nosryggen och inte i munnen. Rycker man i hästen när ,an rider på hackamore riskeras nosryggen att gå av. De flesta jag sett som rider på hackamore klarar av det. Alla hästar passar inte på hackamore, vissa hästar funkar inte alls på det och får panik eller fattar inte vad de ska göra. Andra går som gudar.
 
PESSOA
Jag red själv Darragh på pessoa ett litet tag förut, vissa säger att det är bra, andra säger att det aldrig kan vara bra. Jag tycker att om man klarar av att rida med det, så får man det. På pessoa bettet finns det ju som tre olika "grader" för hur hårt bettet ska vara. Den största högst upp är ju som ett vanligt bett ochde andra två blir gradvis starkare och pesoa bett ÄR ett starkt bett. Många små ryttare som inte riktigt klarar av sina hätar brukar få rida på sånna, själv tycker jag att de borde rida på något annat. Av pessoa bett blir det en riktig "hävefekt" och man kan inte leda med det. Därför måste man vara en rutinerad ryttare för att klara av det. Jag gillade inte det bettet och jag använde det ÄNDAST när jag skulle hoppa eftersom han drog iväg med mej.
TREDELAT
Jag gillar tredelat bett, jag red alltid darragh på det innan hackamoret. Det är ett snällt bett som alla kan rida på. Vissa säger att det klämmer tungan i munnen, men det tror jag inte. Somsagt kan alla rida på ett tredelat bett tycker jag, stora som små. Ett tredelat bett kan aldrig bli lika starkt som ett pessoa. Dock så kan man fortfarande rycka i ett tredelat (Som man kan göra i alla bett) och det är det värsta jag vet, rycker man i hästen borde man inte rida, så enkelt är det, rycka i hästren ska man inte.
 
GUMMI
Gummi bett är bland det snällaste bett man kan ha tror jag. Ett tredelat eller ett rakt gummi bett skulle jag använda om jag red in en ungehäst. Det är mjukt för hästen att ha i munnen och den kan tugga lite på bettet om den är sugen ;) Det får en hiss av mig!
 
TVÅDELAT
Två delat är ganska snällt men det är det att om det viker sig å nyper det i tungan och skrapar i gommen. Därför tror jag inte att det är så snällt egentligen. 
Men jag har aldrig använt det och testat så jag ska nog inte säga så mycket.. Tyvärr så måste jag dissa detta bettet efter mina få vetenskaper. 
Vad tycker ni om inlägget? Är det något jag fått om bakfoten som ni vill tala om? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0