Astma...

Nu är jag hemmma och känner mig inte så frisk faktiskt, så jag sover hemma inatt.
Jag har ju vaknat några nätter irad nu och blivit tvungen att ta min astma medicin för att jag haft svårt att andas. Men den senaste natten vaknade jag 2 ggr och var tvungen att ta min medicin. jag vaknade även av att jag blödde näsblod (som jag ofta gör när jag har astma problem...)  Jag vaknade även på morgonen vid kl. 6 för att jag börjde blöd näsblod.. Då sket jag i att somna om. Nu hr jag även ont i huvudet och i magen. Och imorgon har (och igår hade vi) nationella prov. Jag vill ju lixom vara pigg så jag kan prestera så bra som möjligt.
Förklaring till vad astma är och vad de orsakar:

Astma är en kronisk inflammatorisk sjukdom i luftvägarna, som gör att det periodvis blir mer eller mindre svårt att andas. Astmasjukdomen har blivit vanligare både hos barn och vuxna de senaste åren. Cirka 8% av svenskarna beräknas lida av astma idag. Varför astman har blivit vanligare vet man inte, men arv, vistelsemiljö och levnadsvanor anses vara bidragande orsaker.

Få att nå en optimal behandling behöver varje astmatiker få den astmainhalator och den eller de astmamediciner som passar just honom eller henne. Med rätt behandling skall man kunna vara i princip besvärsfri från sin astma och leva som om man inte hade astma.


Mina mediciner/ inhalatorer, Pulmicort och Bricanyl:

Ni ser också på pulmicorten hur det ser ut där jag andas in. Och det jag andas in är som något sort pulver.

/Jonna


Kommentarer
Postat av: Vicky

Hej! Stackars dig som har astma! Jag har det också och det är skit jobbigt! :/



SV. Jaa jag hade brunt i somras men jag tonade det choklad brun i slutet av sommaren.. men det har konstigt nog blivit rött nu! xD <3

2012-02-12 @ 09:03:49
URL: http://ponilovers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0