Vilken längd på tyglarna?

Jag försöker att alltid köpa en storlek större tyglar till min häst. Han som då egentligen ska ha PONNY storlek, försöker jag att alltid köpa COB storlek till.  Ofta blir PONNY tyglarna för korta. Mina gummityglar, som är storlek PONNY, blir förkorta så jag får sitta med handen framme på halsen för att han ska kunna sträcka på halsen ORDETLIGT, Och det vill han gärna göra.
 
Jag tycker det är bra att köpa en storlek större än vad hästen egentligen ska ha, det blir friare för dom i den FRIA skritten, om man tex är ute och skrittar sin häst eller tar en paus i ridpasset. Då tycker jag att hästen ska få gå och riktigt SLAPPA och strosa runt lite bara, för det är ju ändå en paus?!
 
Nu har jag precis köpt ett par nya tyglar i storlek COB. Dom blev lite för långa då han nästa kliver i tyglarna om dom hänger snett på halsen. Jag får sitta och hålla koll på dem. I traven och galoppen - när man har korta tyglar - blir "ögglan" väldigt lång och hänger och slänger lite. Så den får jag hålla i lite extra.
MEN jag tar häldre att jag får hålla lite extra koll på tyglarna och att Darragh kan få gå och slappa lite i den fria skritten/ pausen. 
 
Vad tycker ni om detta? Köper ni stora tyglar?

Kommentarer
Postat av: Felicia

Hej!
Vi har ett åsiktisinlägg på bloggen, vore kul om ni andra hästbloggare ville säga er åsikt i frågan ;)
Ha en toppen dag
http://asslatjejerna.blogg.se/2012/july/vad-tycker-du.html#comment
Direktlänk:

2012-07-15 @ 13:14:52
URL: http://www.asslatjejerna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0