Önske inlägg Ang. Ridskolor!

ÖNSKEINLÄGG OM VAD JAG TYCKER OM RIDSKOLOR

Jag kan tycka att ridskolor är bra för barn i början av deras ridkariär. Men efter X antal år lär man sig inte så mycket längre... Så om man vill bli bra på RIDNING kanske man borde skaffa en egen häst. Jag förstår absolut om man inte har råd med det, eller tid! 
Men försök då att skaffa en medryttar häst som står i närheten! Då är det lättare att rida lite som man vill, kanske hoppa mer tex. Lixom träna på det man är dålig på.

Sen gillar inte jag riktigt ridskolor heller... Eller jo egetligen men inte hur hästarna har det, då dem får släpa runt på massa okunniga ryttare som kanske gör helt fel! Det är klart att dem flesta ridskole elever är ganska bra, men oftast har ridskolorna en nybörjar grupp där det finns elever som gör helt fel tyvärr... 

Jag vet en häst som blev helt avtrubbad efter några år på en ridskola, från första början var en en underbar häst, men tyvärr (som jag förstår) Visar han inte lika mycket känslor längre :/

Så det är på ett ungefär vad jag tycker om ridskolor! Men innan jag avslutar detta inlägg måste jag säga att jag absolut INTE tycker illa om er Ridskole elever som läser detta! Dem aldra flesta som rider på ridskola är väldigt duktiga, men det finns tyvärr undantag! Och såklart finns detta undatag även bland dem med privat hästar. 


Kommentarer
Postat av: Myran

Jag driver en relativt stor ridskola och förutsättningarna för eleverna är inte alls som du beskriver här. Inte på vår i alla fall. Däremot vet jag att det finns precis sånna här ridskolor, tom i närheten av oss. Men min mening är att; en ridskola där hästarna behöver bytas ut för att de tröttnar är inte en bra ridskola. En häst ska inte kunna ha det bättre än på en ridskola där det finns kunskap och ett gott horsemanship. Det är min filosofi. =)
sen har vi faktiskt börjat med ett koncept som handlar om att duktiga ryttare ska få lära sig "rida" på riktigt och faktiskt ha chansen att ha en "egen" häst utan att köpa den.
Dessutom är det ridlärarens jobb att se till att hästarna slipper onödigt slit och släng med hjälper osv. Så bara för att en häst går på ridskola behöver den inte bli avtrubbad om den skyddas mot onödigt dålig ridning. Det var min åsikt. Fin blogg annars! =) Ha det bra ^^

Svar: Åh Gud vilken bra ridskola ni driver, den verkar toppen och jag håller absolut med dej om allt du skriver! Tack! :)
Jonna

2012-06-18 @ 18:25:49
URL: http://trinnie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0