Tips till er med kännsliga/rädda hästar!

Tänkte berätta ett tips för er som har hästar som är rädda/Spänner sig/kännsliga när man borstar svansen. Detta har jag testat på min egna häst som är väldigt kännslig när jag borstar svansen, han brukar bl.a gå runt, spänna sig och tycka att det är allmänt jobbigt. Dock när jag gör såhär brukar det funka mycket bättre! Detta funkar även att göra om din häst har en tunnsvans eller om du vill behålla den tjocka svansen!

Såhär gör du iallafall:

Innan du börjar borsta så snurrar du svansen, ganska hårt. Dock inte så hårt att hästen tycker att det är obehagligt! Snurra nästan hela svansen, dock INTE runt svansroten, då kan hästen tycka att det är obehagligt. Men resten snurrar du så att allt sitter ihop, ganska packat. Såhär ser hela svansen ut på ett ungefär:
Såhär ser det ut uppe vid svansroten:


Så börjar du borsta längst ner i "topparna", och destolängre du kommer destumer släpper du ut svansen.
såhär:
image description

Hoppas ni gillade tipset och kanske tilochmed testar det? ;)
Och somsagt hjälper det även om man vill att hästens svans ska bli tjockare funkar detta också eftersom att det går av färre hårstrån när man snurrar svansen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0