Tävling + fälttävlan

Heej, sitter hemma just nu och kollar på fälttävlan från malmö, usch jag ska aldrig bli fälttävlansryttare, shit vad läskigt ;) Har för någon timme sen kommit hem från tävlingen med Cimbus idag. Jag vet inte om jag är glad eller besviken.. Han är alltid så himla fin, energisk och vill verkligen göra rätt på träningar och även på framridningen, men direkt när jag kommer in på banan blir han helt seg och tar inte alls min skänklar. Jag vet inte jag gör för fel, eller om han bara  inte vill.. Men jag blir bara så ledsen :( Har ni varit med om det eller kan  ni ge mej några tips? 
 

Som jag s var han JÄTTEFIN på båda framridningarna, bjöd frammåt, var mjuk i munnen och i kroppen, rörde sig fint och framförallt LYSNADE på mig. Men direkt jag kommer in i ridhuset och frå startsingnal segar han till och jag får driva för hela mitt liv. I första klassen bröt han av frn galoppen och bajsade (!!) det var vääääldigt länge sen han bröt av på grund av det.. Men men rerstan var ganska fint, lite dålig energi. Men det slutade på 65 % och jag vann faktiskt. 
 
Andra klassen var han ÄNNU finare på framridningen riktigt härlig att rida, men blev ÄNNU segare på banan och ville inte ens fatta galopp. Jag sa hejdå och ville utgå men dommaren tyckte att jag skulle fortsätta, och det gjorde jag. Jag fick galopp men han bröt av flera gånger. Verkligen inte nöjd med hur han betedde sig eller hur jag red. Även om han inte orkar galoppera samlat med mycket kraft så ska han väl orka galoppera? Och jag vill verkligen inte rida på honom, jag vill inte att det ska se ut som om jag är elak mot min häst (och det kanske jag iyffersig inte är, men men) men vad ska jag göra? Jag kan ju inte bara låta honom fortsätta.. Den här klassen slutade på 51 % vilket jag kan förstå. 
 
Nu är jag lite tveksam till LA:n om 2 veckor, men jag kommer troligtvis rida det och vi har lagt upp en plan tills dess. Den planen kommer upp här, känner att det här inlägget blev tillräckligt långt.
 
Men snälla alla ni som läser detta, hjälp mig! Minsta lilla tips eller idé, släng in den! Jag blir gald för allt :)
 //Våran bästa tävling någonsin, 70 %//

Kommentarer
Postat av: Johanna - A dream as model ♥

vilken fin hästblogg du har :) vad är dina planer nu inför helgen?

Svar: Rida min nya stjärna hade jag tänkt ;)
Jonna Pettersson

2013-09-06 @ 22:07:02
URL: http://jonza.blogg.se
Postat av: Erica

Hejsan!!
Å jag hade gärna gett dig tips om jag kunnat. Tävlar bara i hoppning med två helt galna hästar som älskar att hoppa, speciellt en ialf. Man vill ju att de ska ha egen motor så du får helt enkelt hitta något som han tycker är roligt, kompensera med något kanske =)

Tid är också något eller börja om från början. vet att det är hårda ord men ibland får man backa för att få det att funka. Håller tummarna att du hittar något knep.

LYCKA TILL!! Kram

Svar: Tack för tipset! Tyvärr måste jag ha något som går FORT ;) Då jag inte får tävla honom efter årets slut :/
Men tack iaf, lycka till med dina hästar :)
Jonna Pettersson

2013-09-06 @ 22:22:26
URL: http://icusen.blogg.se
Postat av: Elsa- en fälttävlansryttare

Fälttävlan som är så roligt! ;) Angående ditt lilla problem, när hästar blir sega/oroliga/tappar energi/inte lyssnar osv. på tävling fast hästen brukar gå jättebra annars så beror det 99% av gångerna på ryttaren. Att man ändrar något i sin ridning, spänner sig lite och reagerar annorlunda mot vad man gör på träning. Och det är inte så konstigt för när det är tävling blir man ju lite nervös. När man är nervös är det lätt att man omedvetet spänner musklerna i lår och rumpa vilket ger signaler till hästen att något inte är som det ska och då förs ryttarens spänningar över på hästen, och vissa hästar reagerar på det genom att stänga av och bli sega. Så vad kan man göra åt det? Något som fungerar för mig och mina hästar är att precis innan jag rider in på banan tänka "nu ska vi har kul!", slappnar av och le. Det låter kanske fånigt men att le fungerar faktiskt jättebra, då blir man liksom automatiskt lite gladare och mer avslappnad! :)

Lycka till! :)

2013-09-10 @ 09:32:17
URL: http://eventingbyelsa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0