Ridning Darragh 7/2-13

Jag red på gärdet idag. Mycket, mycket, Mycket övergångar och lydnad. Lydnad var min såkallade röda tråd genom hela ridpasset.  Övergångar stärker hästen samtidigt som det gör hästen lyhörd. Riktigt bra grej tycker jag. 
Faktiskt borde jag göra det MYCKET oftare, ett tag gjorde jag det nästan var och varannan dag. Nu har jag nästa´n glömt bort det helt ;) Nej riktigt så illa är det väll inte men.
 
Tilbaka till ridningen idag. Jag började som jag sa med övergångar först bara halt och skritt, sen la jag till traven och tillsist körde jag alla fyra halt,skritt,trav och galopp. Varierade gångarterna och varierade tempot och hur samlad han skulle vara. Det var ganska mycket snö ute på gärdet men jag tycker ändå att det inte KÄNDES som att det var det. Jag höll på med övergångarna hela ridpasset, ända till slutet då jag lät honom sträcka ut i galopp lite gran. 
 
Nöjd med både Darragh och mej faktiskt. Skön känsla. Imorgon går Darragh lite lugnare, en slapp uteritt i alla tre gångarterna. Dock inte samlat utan i hans egen takt, och vi kommer inte vara ute så länge heller. Då är han nog lagom pigg till pay and jumpen på lördag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0